Vortex lattice method
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The Vortex lattice method, (VLM), is a numerical method used in computational fluid dynamics, mainly in the early stages of aircraft design and in aerodynamic education at university level. The VLM models the lifting surfaces, such as a wing, of an aircraft as an infinitely thin sheet of discrete vortices to compute lift and induced drag. The influence of the thickness and viscosity is neglected.
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Il metodo Vortex Lattice (abbreviato in VLM, dall'inglese Vortex Lattice Method) è un metodo numerico utilizzato nell'ambito della fluidodinamica computazionale che permette di calcolare il flusso attorno ad un'ala di apertura finita. Il metodo VLM schematizza la superficie portante come una superficie vorticosa. Nel modello sono trascurati lo spessore del profilo e la viscosità del fluido.
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Metodo Vortex Lattice
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Vortex lattice method
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The Vortex lattice method, (VLM), is a numerical method used in computational fluid dynamics, mainly in the early stages of aircraft design and in aerodynamic education at university level. The VLM models the lifting surfaces, such as a wing, of an aircraft as an infinitely thin sheet of discrete vortices to compute lift and induced drag. The influence of the thickness and viscosity is neglected. VLMs can compute the flow around a wing with rudimentary geometrical definition. For a rectangular wing it is enough to know the span and chord. On the other side of the spectrum, they can describe the flow around a fairly complex aircraft geometry (with multiple lifting surfaces with taper, kinks, twist, camber, trailing edge control surfaces and many other geometric features). By simulating the flow field, one can extract the pressure distribution or as in the case of the VLM, the force distribution, around the simulated body. This knowledge is then used to compute the aerodynamic coefficients and their derivatives that are important for assessing the aircraft's handling qualities in the conceptual design phase. With an initial estimate of the pressure distribution on the wing, the structural designers can start designing the load-bearing parts of the wings, fin and tailplane and other lifting surfaces. Additionally, while the VLM cannot compute the viscous drag, the induced drag stemming from the production of lift can be estimated. Hence as the drag must be balanced with the thrust in the cruise configuration, the propulsion group can also get important data from the VLM simulation.
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Il metodo Vortex Lattice (abbreviato in VLM, dall'inglese Vortex Lattice Method) è un metodo numerico utilizzato nell'ambito della fluidodinamica computazionale che permette di calcolare il flusso attorno ad un'ala di apertura finita. Il metodo VLM schematizza la superficie portante come una superficie vorticosa. Nel modello sono trascurati lo spessore del profilo e la viscosità del fluido. Il metodo permette di calcolare, con un carico computazionale contenuto, il campo di velocità attorno all'ala e quindi la distribuzione di pressione e la resistenza indotta. Quindi si possono ricavare i coefficienti aerodinamici e le derivate di stabilità. Queste informazioni sono molto utili nelle prime fasi di progetto, in cui le caratteristiche note dell'ala sono poche e si vuole valutare in modo veloce e preciso il carico agente sulla struttura, per cominciare il processo di dimensionamento.
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