Thibaut de Blaison
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Thibaut de Blaison (ou de Blazon), mort en 1229, est un membre de la noblesse angevine ou poitevine et un poète français du XIIIe siècle.
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Thibaut de Blaison, Blason, or Blazon (died after March 1229) was a Poitevin nobleman, Crusader, and trouvère from a noble family with lands in Blason and Mirabeau. Eleven poems—one contested and one definitely spurious—have been ascribed to Thibaut in the chansonniers. Three further anonymous songs have also been attributed to him by Terence H. Newcombe, his modern editor.
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Thibaut de Blaison, o Blason, Blazon (... – dopo il marzo del 1229), è stato un nobiluomo, crociato e troviero poitevino di una nobile famiglia che possedeva terre a Blason e a Mirabel. Undici componimenti poetici — uno conteso e uno certamente spurio — sono stati ascritti nei chansonniers a Thibaut. Tre ulteriori canzoni anonime sono inoltre state attribuite a lui da Terence H. Newcombe, il suo editore moderno.
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Thibaut de Blaison
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Thibaut de Blaison (ou de Blazon), mort en 1229, est un membre de la noblesse angevine ou poitevine et un poète français du XIIIe siècle.
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Thibaut de Blaison, Blason, or Blazon (died after March 1229) was a Poitevin nobleman, Crusader, and trouvère from a noble family with lands in Blason and Mirabeau. Eleven poems—one contested and one definitely spurious—have been ascribed to Thibaut in the chansonniers. Three further anonymous songs have also been attributed to him by Terence H. Newcombe, his modern editor. Thibaut was the seneschal of Poitou and his uncle was . In 1214 Thibaut helped negotiate a truce between Philip II of France and John of England. In 1212 he was taking part in the Reconquista in Spain and he was among the Albigensian Crusaders besieging Toulouse in 1218. He appears alongside the trouvère in a document of 1219. He attended the coronation of Louis IX in 1226, along with the trouvère Hue de la Ferté. Theobald I of Navarre, also a trouvère, dedicated the song De ma dame souvenir to Thibaut and also used Thibaut's Amours, que porra devenir as a model for a religious poem of his own. Gautier d'Espinal also borrowed the melody of Amours for one piece. Thibaut himself borrowed from rhythms from the polyphonic repertoire of the day. He may have based his Bien font Amours lor talent on the conductus Quid frustra consumeris and Chanter et renvoisier seuil on Sol sub nube latuit. With the exception of three chansons that are restricted to a sixth—Amours, que porra devenir, Chanter et renvoisier seuil, and Huimain par un ajourant—and one, Li miens chanters ne puet mais remanoir, which is severely restricted in movement, most of Thibaut's melodies move freely. They are all basically syllabic, with only Li miens chanters exhibiting more complex melisma. Compared to his melodies (all recorded in bar form), his prosody is usually simple, though three songs—Bien font Amours lor talent, Bon jour ait hui cele a cui sui amis, and Quant je voi esté venir—exhibit some variety. The simplicity of Bien font Amours is more in keeping with Thibaut's style and not the more "flamboyant" style of Gautier de Dargies, to whom it is also attributed.
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Thibaut de Blaison, o Blason, Blazon (... – dopo il marzo del 1229), è stato un nobiluomo, crociato e troviero poitevino di una nobile famiglia che possedeva terre a Blason e a Mirabel. Undici componimenti poetici — uno conteso e uno certamente spurio — sono stati ascritti nei chansonniers a Thibaut. Tre ulteriori canzoni anonime sono inoltre state attribuite a lui da Terence H. Newcombe, il suo editore moderno. Thibaut era il siniscalco di Poitou e suo zio era . Nel 1214 Thibaut aiuta a negoziare una tregua tra Filippo II di Francia e Giovanni d'Inghilterra. Nel 1212 prende parte alla reconquista in Spagna e lo ritroviamo poi tra i crociati albigesi che . In un documento del 1219, appare a fianco del troviero , e presenzia all'incoronazione di Luigi IX nel 1226, insieme al troviero Hue de la Ferté. Teobaldo I di Navarra, anch'egli troviero, dedica la canzone De ma dame souvenir a Thibaut, usando inoltre Amours, que porra devenir di Thibaut come modello per un suo proprio componimento religioso. Anche Gautier d'Espinal prende in prestito la melodia di Amours per un suo brano. Thibaut stesso si servì dei ritmi del repertorio polifonico del tempo. Potrebbe aver arrangiata la sua Bien font Amours lor talent sul conductus Quid frustra consumeris e Chanter et renvoisier seuil su Sol sub nube latuit. Ad eccezione di tre chansons che sono limitate a una sesta — Amours, que porra devenir, Chanter et renvoisier seuil e Huimain par un ajourant — e una, Li miens chanters ne puet mais remanoir, che è rigorosamente vincolata nel movimento, la maggior parte delle melodie di Thibaut si muove liberamente. Esse sono fondamentalmente sillabiche, ad eccezione soltanto di Li miens chanters che mostra un melisma complesso. In confronto alle sue melodie (tutte documentate in forma bar), la sua prosodia è di solito semplice, sebbene tre canzoni — Bien font Amours lor talent, Bon jour ait hui cele a cui sui amis e Quant je voi esté venir — mostrino alcune variazioni. La semplicità di Bien font Amours rientra più nello stile di Thibaut che non in quello più "flamboyant" (sfavillante) di Gautier de Dargies, a cui viene anche attribuita.
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