Synthetic scale
http://dbpedia.org/resource/Synthetic_scale an entity of type: Thing
En musique, une gamme synthétique est une gamme dérivée d'une gamme majeure diatonique par l'altération d'un de ses degrés en montant ou descendant d'un demi-ton. Le compositeur Ferruccio Busoni est le premier à avoir étudié ces gammes. Leur nombre et leur variété ont été précisés plus tard par Murray Barbour qui a utilisé le même procédé pour les gammes non heptatoniques (ayant plus ou moins de sept notes).
rdf:langString
In music, a synthetic scale is a scale that derives from a traditional diatonic major scale by altering of one degree by a semitone in either direction. Composer Ferruccio Busoni originally explored these scales in his A New Esthetic of Music and their number and variety were later clarified by J. Murray Barbour, who also proposed applying the procedure to scales of more or less than seven degrees, including pentatonic scales. Audio playback is not supported in your browser. You can .
rdf:langString
La scala di Aleksandr Skrjabin è una scala formata da sei suoni ricavati mediante la sovrapposizione di 4e giuste, 4e eccedenti e 4e diminuite (ad esempio Do - Fa♯ - Si♭ - Mi - La - Re).Fu utilizzata dal musicista alla ricerca di un "accordo mistico" per il suo "Prometeo". Scala di Aleksandr Skrjabin Do: Do, Re, Mi, Fa♯, La, Si♭ Deriva da un accordo di dominante sulla nota DO con la sesta che ritarda la quinta (ossia LA al posto di SOL) in FA maggiore: Do Si♭ Mi La. È un accordo particolarmente utilizzato da Chopin.
rdf:langString
rdf:langString
Gamme synthétique
rdf:langString
Scala di Alexander Skrjabin
rdf:langString
Synthetic scale
xsd:integer
428031
xsd:integer
1081171212
rdf:langString
En musique, une gamme synthétique est une gamme dérivée d'une gamme majeure diatonique par l'altération d'un de ses degrés en montant ou descendant d'un demi-ton. Le compositeur Ferruccio Busoni est le premier à avoir étudié ces gammes. Leur nombre et leur variété ont été précisés plus tard par Murray Barbour qui a utilisé le même procédé pour les gammes non heptatoniques (ayant plus ou moins de sept notes). Ces ensembles de notes dits « synthétiques » servent de base mélodique et/ou harmonique pour construire un passage musical. Cependant, ces gammes qui se comptent par milliers font dire à Murray Barbour que « leur intérêt est davantage théorique que pratique ».
rdf:langString
In music, a synthetic scale is a scale that derives from a traditional diatonic major scale by altering of one degree by a semitone in either direction. Composer Ferruccio Busoni originally explored these scales in his A New Esthetic of Music and their number and variety were later clarified by J. Murray Barbour, who also proposed applying the procedure to scales of more or less than seven degrees, including pentatonic scales. These synthetic pitch collections may serve as basic melodic or harmonic material for a passage of music. However, the hundreds of available scales cause Murray Barbour to propose that, "The whole problem is of greater theoretical interest than of practical worth." Alexander Scriabin's mystic chord, when considered as a scale (the Prometheus scale), is an example of a synthetic chord—in that it is a whole tone scale with one degree altered. However, it was not the generating element to Scriabin's music, nor does his derivation of it from the whole tone scale necessarily indicate knowledge of Busoni's theories. Starting on C, the Prometheus scale is Audio playback is not supported in your browser. You can . The semitone steps for this scale are 2, 2, 2, 3, 1, 2. By adding a G to the scale, one would end up with the Lydian♭VII, the fourth degree of the Melodic Minor scale. The pitches of synthetic scales may duplicate pre-existing scales, though their derivation is different and their use is often quite different.
rdf:langString
La scala di Aleksandr Skrjabin è una scala formata da sei suoni ricavati mediante la sovrapposizione di 4e giuste, 4e eccedenti e 4e diminuite (ad esempio Do - Fa♯ - Si♭ - Mi - La - Re).Fu utilizzata dal musicista alla ricerca di un "accordo mistico" per il suo "Prometeo". Scala di Aleksandr Skrjabin Do: Do, Re, Mi, Fa♯, La, Si♭ Deriva da un accordo di dominante sulla nota DO con la sesta che ritarda la quinta (ossia LA al posto di SOL) in FA maggiore: Do Si♭ Mi La. È un accordo particolarmente utilizzato da Chopin. L'aggiunta del tritono Fa♯ come nota grave è una cifra stilistica di Skrjabin: Fa♯ Do Si♭ Mi La. Tale aggiunta deriva da una sostituzione di tritono che inverte le funzioni delle note Si♭ e Mi portandole da (settima - terza) a (terza - settima) ossia:
* il SI♭ è la settima del DO
* il MI è la terza del DO
* il MI è la settima del FA♯
* il SI♭ (o LA♯) è la terza del FA♯ Quindi la contemporanea presenza del Fa♯ e del Do rende ambigua l'identificazione delle note Mi-Si♭. Il Re non è altro che la stessa sesta che ritarda la quinta vista sopra (Chopin) considerata a partire dal Fa♯. Oggigiorno questa scala è molto più largamente conosciuta come "scala Lidia dominante", che a sua volta può essere vista come il quarto modo della scala minore melodica.
xsd:nonNegativeInteger
2505