Symphony No. 52 (Haydn)

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Die Sinfonie c-Moll Hoboken-Verzeichnis I:52 komponierte Joseph Haydn um 1771. rdf:langString
La Symphonie no 52 de Joseph Haydn en do mineur Hob.52 est une symphonie du compositeur Joseph Haydn. Composée en 1771 ou 1772, elle comporte quatre mouvements. rdf:langString
The Symphony No. 52 in C minor is one of the last Sturm und Drang symphonies composed by the Austrian composer Joseph Haydn while the composer was in residence at Esterházy in 1771 or 1772. It is one of a number of minor-key symphonies that Haydn composed in the late 1760s and early 1770s, the others being Symphonies Nos. 39, 44, 45, and 49. The symphony was described by H. C. Robbins Landon as "the grandfather of Beethoven's Fifth Symphony, also created with mathematical precision and in extreme conciseness." rdf:langString
交響曲第52番 ハ短調 Hob. I:52 は、フランツ・ヨーゼフ・ハイドンが作曲した交響曲。 rdf:langString
De Symfonie nr. 52 is een symfonie van Joseph Haydn, gecomponeerd in 1771 of 1772. Het is een typisch werk uit de Sturm und Drang-periode van Haydn, en tevens het laatste uit deze periode. rdf:langString
La Sinfonía n.º 52 en do menor, Hoboken I/52, es una de las últimas sinfonía del periodo Sturm und Drang del compositor austríaco Joseph Haydn, escrita mientras estaba en la residencia de en 1771 o 1772.​ rdf:langString
La Sinfonia n. 52 in do minore di Franz Joseph Haydn fu composta per l'orchestra della corte Esterházy nel 1771 (o nel 1772) ed è stata definita da H.C. Robbins Landon "l'espressione definitiva dello Sturm und Drang nelle opere di Haydn". Nell'organico strumentale sono previsti i tradizionali due corni dell'orchestra classica, uno dei quali - nei due movimenti esterni - è un corno in do alto i cui suoi suoni acuti rendono tesa e febbrile l'atmosfera dei due tempi veloci. rdf:langString
rdf:langString 52. Sinfonie (Haydn)
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rdf:langString Die Sinfonie c-Moll Hoboken-Verzeichnis I:52 komponierte Joseph Haydn um 1771.
rdf:langString La Symphonie no 52 de Joseph Haydn en do mineur Hob.52 est une symphonie du compositeur Joseph Haydn. Composée en 1771 ou 1772, elle comporte quatre mouvements.
rdf:langString La Sinfonía n.º 52 en do menor, Hoboken I/52, es una de las últimas sinfonía del periodo Sturm und Drang del compositor austríaco Joseph Haydn, escrita mientras estaba en la residencia de en 1771 o 1772.​ Es una de las muchas sinfonías en modo menor que Haydn compuso a finales de la década de 1760 y principios de la de 1770, siendo las otras las sinfonías n.º 39, 44, 45, and 49. La sinfonía es descrita , quizás de manera optimista, por el erudito de Haydn H. C. Robbins Landon como "la abuela de la Quinta Sinfonía de Beethoven, también creada con precisión matemática y con una concisión extrema".​ Pudo además servir de modelo para la Sonata para piano, K. 457 de Mozart.
rdf:langString The Symphony No. 52 in C minor is one of the last Sturm und Drang symphonies composed by the Austrian composer Joseph Haydn while the composer was in residence at Esterházy in 1771 or 1772. It is one of a number of minor-key symphonies that Haydn composed in the late 1760s and early 1770s, the others being Symphonies Nos. 39, 44, 45, and 49. The symphony was described by H. C. Robbins Landon as "the grandfather of Beethoven's Fifth Symphony, also created with mathematical precision and in extreme conciseness."
rdf:langString 交響曲第52番 ハ短調 Hob. I:52 は、フランツ・ヨーゼフ・ハイドンが作曲した交響曲。
rdf:langString De Symfonie nr. 52 is een symfonie van Joseph Haydn, gecomponeerd in 1771 of 1772. Het is een typisch werk uit de Sturm und Drang-periode van Haydn, en tevens het laatste uit deze periode.
rdf:langString La Sinfonia n. 52 in do minore di Franz Joseph Haydn fu composta per l'orchestra della corte Esterházy nel 1771 (o nel 1772) ed è stata definita da H.C. Robbins Landon "l'espressione definitiva dello Sturm und Drang nelle opere di Haydn". Nell'organico strumentale sono previsti i tradizionali due corni dell'orchestra classica, uno dei quali - nei due movimenti esterni - è un corno in do alto i cui suoi suoni acuti rendono tesa e febbrile l'atmosfera dei due tempi veloci. I due tempi centrali - l'andante ed il menuetto - sono di carattere più tranquillo e preparano il ritorno nel finale al "clima tempestoso" che rende questa una delle sinfonie più energiche e ricche di contrasti scritte da Haydn prima delle grandi ultime sinfonie londinesi.
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